Otrzymałem mapy z podziałem. Co dalej?
Jeżeli podział nieruchomości wykonywany był na terenie, na którym obowiązuje MPZP i wydane zostało postanowienie o zgodzie na podział, bądź podział wykonano niezależnie od ustaleń planu, ale na podstawie art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami, należy złożyć do gminy wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości. Do wniosku takiego należy dołączyć dokumenty (zwykle wymienione we wniosku), takie jak: protokół przyjęcia granic nieruchomości, wykaz synchronizacyjny (z reguły umieszczony na mapie), wykazy zmian danych ewidencyjnych, mapy z projektem podziału, wypis z księgi wieczystej.
Na życzenie klienta dokumenty mogą zostać złożone przez geodetę. Potrzebny będzie tylko podpisany przez wszystkich właścicieli działki wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości.
Decyzja zatwierdzająca podział stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej oraz w ewidencji gruntów. Jeżeli podział wykonywany był na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu – wykorzystywanych w tych celach, nie wydaje się decyzji zatwierdzającej podział.
Co można zrobić, żeby przyspieszyć procedurę?
Kolejnym etapem, niezależnie od tego czy decyzja była wydawana czy nie, jest złożenie w starostwie powiatowym podania o wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków. Taka zmiana wprowadzana jest z urzędu, jednak zwykle trwa to bardzo długo (nawet kilka lat), dlatego warto przyspieszyć procedurę. Należy pamiętać o tym, że na podaniu powinni być podpisani wszyscy właściciele nieruchomości, wtedy czas oczekiwania jest najkrótszy. Do podania dołączamy kopie: mapy, wykazów zmian i ostatecznej decyzji. Równocześnie należy złożyć w starostwie wniosek o wydanie (po wprowadzeniu zmiany) wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów. Dopiero wtedy można udać się do notariusza w celu sprzedania lub przepisania działek.
Oferta Geoformat
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.